Informacje ogólne:

Identyfikator 
Carmen_
Typ materiału 
Etiuda dokumentalna
Rok produkcji 
1967
Długość materiału 
00:05:05
Nośnik wyjściowy 
taśma 35mm
Kolor 
czarno-biały
Dźwięk 
udźwiękowiony
Uwagi 

Prawa autorskie:

Właściciele:
PWSFTviT

Profil na Filmpolski.pl:

Carmen

Opisy:

Narratorką filmu jest chórzystka Teatru Wielkiego w Łodzi, która z rozgoryczeniem opowiada o niespełnionym marzeniu zostania solistką (powodami m.in. brak protekcji, szczęścia, złamane obietnice). Pozakadrowe wypowiedzi ilustrowane są fragmentami przedstawienia Carmen.

CZOŁÓWKA NAPIS CARMEN NIEWIDOCZNY NA OBRAZIE

Sekwencje:

SEKWENCJA 1 Ujęcie z góry: ustawione w nieładzie krzesła, stołki, stoliki, na stole siedzi mężczyzna w wojskowym uniformie (Don José), przed nim tańczy kobieta w czarnej bluzce i jasnej spódnicy (Carmen). Muzyka: fragment opery Carmen Georges'a Bizeta. Zespół operowy w kostiumach i z makijażem, widać też mężczyznę w garniturze, z tekstem w ręce. Monolog z offu: Kobieta mówi o zawodzie, jaki ją spotkał – marzy o partii solowej w operze, ale bez protekcji (i mimo obietnic składanych w momencie tworzenia zespołu, iż soliści będą się zmieniać wraz z kolejnymi przedstawieniami) opuszczenie chóru wydaje się właściwie niemożliwe. Muzyka: fragment opery Carmen Georges'a Bizeta. Trzy solistki na scenie (Frasquita, Mercédès i Carmen; pomieszczenie wyklejone m.in. plakatami z imieniem torreadora: „Escamillo”). Kadr z twarzą milczącej, pokazywanej już Nwcześniej członkini chóru. Ponownie trzy solistki na scenie. Powraca twarz członkini chóru, też ujęcia zbiorowe chóru. Na scenie: Carmen i Don José (z nożem) w gwałtownej scenie. Kadr z milczącą członkinią chóru. Na scenie: Don José zabija Carmen. Chór zaczyna śpiew. Carmen pada na scenie martwa. Dłoń dyrygenta. Chór zaczyna się przemieszczać, kamera koncentruje się na pokazywanej wcześniej kobiecie, zostaje ona w tyle. Monolog z offu: Soliści mają wyższe pensje oraz satysfakcję, że ich nazwisko jest na afiszach, że to ich głosy są najbardziej na scenie słyszalne, chór zaś jest „tłumem”. By zostać solistą, często trzeba „iść po trupach” i mieć protekcję (mówiąca jej nie miała i był to jej wybór). Soliści, posiadając dublerów, nie muszą uczestniczyć w codziennych próbach, mogą za to wykorzystać ten czas np. na chałtury. Kobieta bardzo chciałaby zostać solistką, kocha tę pracę i nie wyobraża sobie życia bez śpiewu i muzyki. Muzyka: fragmenty opery Carmen, m.in. finałowy duet C’est toi? C’est moi.

Słowa kluczowe:

  • BIZET, GEORGES (1838-1875)

  • CARMEN

  • CHÓR

  • MARZENIE

  • MUZYKA

  • OBIETNICA

  • PROTEKCJA

  • ROZGORYCZENIE

  • SCENA

  • SOLISTA

  • ŚMIERĆ

  • ŚPIEW

  • TEATR

  • ZABÓJSTWO

Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję pliki cookies z tej strony
x