Informacje ogólne:

Identyfikator 
Ceramika_Ilzecka_
Typ materiału 
Etiuda dokumentalna
Rok produkcji 
1951
Długość materiału 
00:09:28
Nośnik wyjściowy 
taśma 35mm
Kolor 
czarno-biały
Dźwięk 
udźwiękowiony
Uwagi 

Prawa autorskie:

Właściciele:
PWSFTviT

Profil na Filmpolski.pl:

Ceramika iłżecka

Opisy:

Etiuda opowiada o bogatych tradycjach garncarstwa na ziemi iłżeckiej. Prezentuje też poszczególne etapy pracy przy wytwarzaniu ceramiki tradycyjnymi metodami.

Sekwencje:

SEKWENCJA 2 Panorama ukazująca w planie totalnym zabudowania iłżeckie: domy, ulice i drzewa. Detale – pieczęć na zabytkowego dokumencie, pisany odręcznie skoroszyt z leżącą na nim pieczęcią, rycina przedstawiająca garncarza przy pracy. Dzbanek oraz oglądana wcześniej figura Pana Twardowskiego. Inne gliniane naczynia codziennego użytku: dzbany, świeczniki. Rycina przedstawiająca magazyn rzemieślniczy z ceramiką przykryta przeźroczem z napisem: „Sunderland Iłża”. Detal z tej ryciny: mężczyzna siedzi przy drewnianym stole z narzędziami i pracuje manualnie. Rycina z wizerunkiem pracującej garncarki na tle umownej mapy z zaznaczonymi na niej domami i drogami. Detal – owalna fotografia portretowa Sunderlanda w białej koszuli patrzącego prosto w obiektyw. Pusta brukowana uliczka iłżecka – płot i murowane zabudowania gospodarcze. Panorama w dół pokazująca znajdujące się w oddali mury zamku. Ujęcie ulicy z przechodniami i rowerzystami, z balkonów zwisają polskie flagi. W tle widok zamku. Fragment zrujnowanej wieży wieńczacej prawdopodobnie kopułę kościelną, kolejne ujęcie ukazujące fragment architektury kościelnej: kopuła i dwa krzyże. Fragment figurki świętego stojącego w niewielkim ołtarzu. Detale – fragment żelaznej bramy, kamienna płaskorzeźba herbu z mieczem i dwoma półksiężycami. Widok przez otwartą bramę kościelną na zamek iłżecki na wzgórzu w oddali. Przez bramę przechodzi czworo dzieci, dziewczyna zamyka bramę. Wyciemnienie. Monolog z offu: Narrator opowiada o czasach rozkwitu rzemiosła garncarskiego w Iłży w wiekach XVII i XVIII oraz związanego z nim handlu ceramiką. Następnie w negatywnym świetle przedstawia Anglika Sunderlanda, który w XIX wieku założył tu fabrykę fajansu na bazie ludowych doświadczeń miejscowych artystów.
SEKWENCJA 4 Mężczyzna w fartuchu wychodzi z domu, niosąc dużą wazę. Ustawia ją obok innej na drewnianej desce. W progu domu siedzi kobieta, naprzeciwko niej dziecko. Kobieta trzyma w rękach niewielką figurkę świnki, pracuje nad jej wykończeniem. Zbliżenie na mężczyznę o nazwisku Kitowski przygotowującego figurkę przedstawiającą wiejską kobietę w obszernej spódnicy. Figurki zwierzęce stojące u niego w mieszkaniu. Kobieta z chustką na głowie przed domem: płuka w wodzie wyroby ceramiczne. Dziecko siedzące na trawie bawi się z niewielką owieczką wśród dużych naczyń glinianych. Mężczyźni stoją przed dużym piecem do wypalania gliny, przygotowują opał. Chłopiec pyta o jakiś szczegół Pastuszkiewicza, ten odpowiada, spoglądając do pieca. Detale – płonące drwa, fragment nieba ze słońcem zasłoniętym chmurami. Dym unoszący się nad wiejskimi zabudowaniami. Plan totalny, wieczór – mężczyzna na horyzoncie prowadzi konia. Stary płot za ogrodem – na jednej z desek wisi odwrócona waza. Pastuszkiewicz w planie bliskim – mężczyzna patrzy na ogień. Obraz paleniska przechodzi w obraz rak wydobywających z pieca wypalone naczynia. Do wygaszonego pieca zagląda dziecko. Wyjmowanie ceramiki z pieca. Kobieta podnosi małe figurki ceramiczne i uważnie się im przygląda. Z tyłu przejeżdża drogą wóz konny. Owieczka skubiąca trawę. Figurki ustwiane na ziemi. Zbliżenie na figurkę mężczyzny siedzącego na kogucie. Monolog z offu: narrator opowiada o wspólnej, wielopokoleniowej pracy przy wyrobie ceramiki w iłżeckich rodzinach, w tym także przy wymagającym cierpliwości wypalaniu glinianych przedmiotów w piecu.
SEKWENCJA 5 Lada sklepowa, na której stoją niewielkie figurki ceramiczne. Młoda kobieta sięga po jedną z nich. Przechodnie oglądają eksponaty w witrynie sklepowej. Wyciemnienie. Zebranie członków spółdzielni pracy pod gołym niebem. Na ławkach siedzą ubrani w garnitury mężczyźni – bezrolni chłopi. Jeden z mężczyzn mówi coś i gestykuluje. Naprzeciw nich przy stole przykrytym obrusem siedzi sześcioro członków rady spółdzielczej. Monolog z offu: Spółdzielcza współpraca zajmujących się rzemiosłem garncarskim chłopów. Dyskusja między zebranymi. Młoda kobieta przy stole zacięcie o czymś opowiada. Przemawia mistrz Pastuszkiewicz. Budowa nowch warsztatów ceramicznych: murarze układają cegły. Ich pracy przyglądają się siedzące tuż obok dzieci. Zbliżenie na twarze dwóch dziewczynek. Detal – plakat obwieszczający konkurs ceramiczny dla dzieci. Mistrz Pastuszkiewicz oraz mistrz Kitoski z żoną goszczący w szkole. Stoją przy biurku nauczycielki wypełnionym figurkami, dyskutują. Figurki, głównie ptaków, stojące na biurku nauczycielki. Mistrz Pastuszkiewicz wręcza dwu uczniom książki wygrane w konkursie. Dzieci biją brawo. Młody chłopiec siedzi przy biurku z drewnianym młotkiem w ręce i struga w drewnie scenę rodzajową z robotnikami, końmi oraz drzewami. Zbliżenie na twarz chłopca. Inny twórca pokazuje niedokończoną jeszcze rzeźbę ptaka w drewnie. W pracowni swoje prace struga także wiele innych osób. Napis: „Koniec”.

Słowa kluczowe:

  • CERAMIKA

  • IŁŻA

  • PRL

  • SZTUKA LUDOWA

Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję pliki cookies z tej strony
x