Informacje ogólne:

Identyfikator 
Dzieci_trudne
Typ materiału 
Etiuda dokumentalna
Rok produkcji 
1950
Długość materiału 
00:14:12
Nośnik wyjściowy 
kaseta BetaCam
Kolor 
czarno-biały
Dźwięk 
udźwiękowiony
Uwagi 

Prawa autorskie:

Właściciele:
PWSFTviT

Profil na Filmpolski.pl:

Dzieci trudne...

Opisy:

Film opowiada o problemach związanych z przestępczością oraz trudnościami socjalizacyjnymi wśród osób nieletnich w PRL-u lat 50. Oparty został na historii dziennikarza, który w poszukiwaniu materiałów do artykułu trafia do łódzkiej Pracowni Psychologicznej. Bohater zapoznaje się z dwoma przypadkami pomocy udzielonej przez tę instytucję rodzinom dotkniętym problemami wychowawczymi.

Sekwencje:

SEKWENCJA 1 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa przedstawia film 1. Tytuł: „dzieci trudne…” 2. Scenariusz i realizacja: Stanisław Lenartowicz 3. Zdjęcia: Zbigniew Rybka 4. Kierownictwo produkcji: Donat Bilski Scena przedstawiająca drogę dziennikarza do redakcji. Muzyka symfoniczna. Ujęcie w planie ogólnym przedstawiające spokojną ulicę. Dziennikarz wychodzi z domu. Kilka ujęć przedstawiających dziennikarza idącego chodnikiem, czekającego na przystanku oraz wsiadającego do autobusu. Monolog z offu: Dziennikarz opowiada, że zazwyczaj udaje się do redakcji pieszo, jednak czasem zmuszony jest skorzystać z autobusu. Scena rozgrywająca się we wnętrz autobusu. Pasażerowie rozsiadają się w autobusie. Starszy mężczyzna wyciąga portfel, by zapłacić za bilet. Zbliżenia na portfel oraz twarz chłopca stojącego obok staruszka. Autobus gwałtownie hamuje, pasażerowie stojący wewnątrz tracą równowagę. Korzystając z zamieszania chłopiec sięga do kieszeni starszego mężczyzny. Chłopiec wysiada z autobusu. Mężczyzna orientuje się, że został okradziony przez chłopca. Za młodocianym złodziejem rusza pościg. Dziennikarz wyskakuje z autobusu w pogoni za złodziejem. Kilka naprzemiennych zbliżeń twarzy goniącego dziennikarza i uciekającego chłopca. Wyjeżdżająca na ulicę ciężarówka blokuje drogę dziennikarzowi pozwalając chłopcu na ucieczkę. Dziennikarza otacza tłum gapiów. Monolog z offu: Dziennikarz przyznaje, że złodziej zdołał uciec. Proponuje poszkodowanemu zwrócić się ze sprawą na milicję. Postanawia napisać artykuł o przestępczości wśród nieletnich
SEKWENCJA 3 Ujęcia przedstawiające uciekającego przed dwojgiem dorosłych i chowającego się w bramie nieletniego złodzieja - Adama. Monolog z offu: Ukrywający się chłopiec zastanawia się czy był zauważony przez dozorcę. Ujęcia przedstawiające wnętrze domu Adama. Urzędniczka rozmawia z matką chłopca. Siostra Adama odrabia lekcje przy stole. Monolog z offu: Dziennikarz informuje, że o przestępczym procederze uprawianym przez Adama nie wie ani szkoła, ani matka chłopca. Ujęcia przedstawiające Adama przeglądającego zdobyte łupy (skórzane rękawiczki) oraz palącego papierosy. Monolog z offu: Dziennikarz informuje, że chłopiec kradnie, włóczy się po mieście oraz nie uczęszcza do szkoły. Scena rozgrywająca się w domu Adama. Ujęcia rozmowy matki z urzędniczką przeplatane ujęciami przedstawiającymi dozorcę nakrywającego Adama w jego kryjówce oraz odprowadzającego chłopca do domu. Urzędniczka poucza matkę chłopca, zarzuca jej zaniedbywanie syna. Matka skarży się, że po śmierci męża (wskazuje na wiszący na ścianie portret męża) nie ma czasu na opiekę nad synem. Matka spoglądając przez okno zauważa dozorcę prowadzącego jej syna. Scena rozgrywająca się na dziedzińcu kamienicy. Matka wybiega na dziedziniec po drewnianych schodach. Kobieta rozmawia z dozorcą wymachującym ukradzionymi przez Adama rękawiczkami. Matka karci syna i siada na schodach zakrywając twarz rękoma. Urzędniczka rozmawia z dozorcą i Adamem. Chłopiec podchodzi i matki i przeprasza ją. Urzędniczka podaje matce Adama kartkę z adresem Pracowni Psychologicznej. Monolog z offu: Urzędniczka zaprasza matkę i syna na wizytę w Pracowni. Adam chwile stoi obok siedzącej na schodach matki. Spogląda w kierunku stojących w bramie, palących papierosy starszych kolegów. Następnie podchodzi do nich i zapala papierosa. Monolog z offu: Dziennikarz informuje, że był to pierwszy etap działania Pracowni Psychologicznej – rozpoznanie środowiska wychowawczego dziecka. . Kolejny etap to znalezienie sposobu na roztoczenie skuteczniejszej opieki nad chłopcem i wyciągnięcie go spod wpływu złych kolegów.
SEKWENCJA 5 Klasa szkolna. Ujęcie w planie średnim przedstawiające trzynastoletniego Jasia rozwiązującego zadanie matematyczne przy tablicy. Kolejne ujęcia ukazują pozostałych uczniów figlujących za plecami chłopca. Nauczycielka ucisza klasę, by pomóc Jasiowi skupić się na zadaniu. Po dzwonku dzieci wybiegają z klasy. Jaś siada w ławce podpierając pochyloną głowę na ręce. Następnie opuszcza klasę. Monolog z offu: Dziennikarz informuje, że Jaś to nieśmiały chłopiec mający poczucie niższości wobec kolegów. Jaś czuje, że jest obiektem szyderstw ze strony rówieśników. Korytarz szkolny. Jaś schodzi po schodach trzymając w ręce tornister. Następnie zza jego pleców wybiega grupa uczniów przyciskając chłopca do poręczy. W tle wiszą portrety Bolesława Bieruta i Józefa Cyrankiewicza oraz godło państwowe. Monolog z offu: Dziennikarz kontynuuje wywód o problemach socjalizacyjnych Jasia. Jaś wraca do domu. Wchodzi do mieszkania, gdzie wita go ciotka pouczająca chłopca o konieczności wytarcia butów. Chłopiec wchodzi do jadalni. Po środku pomieszczenia znajduje się okrągły stół, a na nim dwa puste nakrycia oraz duży bochen chleba. W głębi jadalni drzemie wuj Jasia. Chłopiec siada przy stole budząc wuja, który rozbudzony sięga po gazetę. Do jadalni wchodzi ciotka niosąc talerz zupy dla Jasia. Kobieta sprawdza, czy chłopiec umył ręce. Następnie prowadzi Jasia do łazienki i zmusza go do umycia dłoni szorstką szczotką. Następuje zbliżenie na twarz płaczącego Jasia. Monolog z offu: Dziennikarz informuje, że Jaś jest sierotą, wychowują go porywcza ciotka oraz nieprzystępny wujek. W domu panuje chłodna atmosfera. Jaś przywykł do ciągłego karania. Jaś siedzi przy biurku i rysuje obrazek ciotki idącej do pracy w fabryce. Stojąca za chłopcem ciotka uśmiecha się. Monolog z offu: Dziennikarz informuje, że w życie Jasia i jego rodziny wkroczyła Pracownia Psychologiczna. Zaproponowane przez urzędników zmiany dobrze wpłynęły na zachowanie chłopca. Klasa szkolna. Nauczycielka pokazuje uczniom gazetę, w której przedrukowano jeden z rysunków Jasia. Nauczycielka głaszcze chłopca po głowie, uczniowie biją mu brawo. Monolog z offu: Dziennikarz informuje, że Jaś zyskał uznanie pozostałych uczniów między innymi dzięki wyróżnieniu jakie uzyskał w konkursie „Walka o pokój w rysunkach dzieci”. Basen pływacki – Jaś uczestniczy w zajęciach. Monolog z offu: Dziennikarz mówi, że sport i sprawność fizyczna mają obudzić w chłopcu wiarę w siebie. Jaś w harcerskim mundurze bawi się z rówieśnikami w lesie. Następnie wspólnie pływają w jeziorze. Monolog z offu: Chłopiec został wciągnięty w życie gromady, co pozwoliło rozwiązać jego problemy.

Słowa kluczowe:

  • DZIENNIKARSTWO

  • KIESZONKOWCY

  • PRL

  • PRZESTĘPCZOŚĆ MŁODOCIANYCH

  • RODZINA NIEPRZYSTOSOWANA I PRZESTĘPCZOŚĆ

Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję pliki cookies z tej strony
x