Gilotynka

Informacje ogólne:

Identyfikator 
Gilotynka
Typ materiału 
Etiuda fabularna
Rok produkcji 
2025
Długość materiału 
00:03:08
Nośnik wyjściowy 
taśma 35mm
Kolor 
czarno-biały
Dźwięk 
niemy
Uwagi 

Prawa autorskie:

Właściciele:
PWSFTviT

Opisy:

Rewolucjonista zostaje skazany na ścięcie przez gilotynę. Okazuje się jednak, że kat nie jest w stanie zapanować nad mechanizmem. Film niemy.

Sekwencje:

Sekwencja 1 Jasne pomieszczenie: jedynymi elementami scenografii są duża drewniana gilotyna z mechanizmem korbowym (po lewej) oraz proste drzwi na drugim planie (po prawej). Plan ogólny: przez drzwi przechodzi postać rewolucjonisty (rola Henryka Kluby) w historycznym kostiumie, stylizowanym na ubiór z przełomu XVIII/XIX wieku: ciemne spodnie, biała koszula i charakterystyczna kokarda pod szyją; w ręce trzyma umocowaną na kiju białą dużą flagę w ciemne poprzeczne pasy. Mężczyzna macha flagą, a następnie teatralnie gestykuluje i przemawia. W kadr od lewej strony wchodzi postać kata, ubranego w dopasowany, ciemny strój z kokardą pod szyją i rękawice; kat staje na podeście gilotyny, pod ostrzem. Rewolucjonista zwraca się ku niemu z widocznym przestrachem, odwraca się i rusza w kierunku drzwi, które nagle się zamykają. Kat podchodzi do rewolucjonisty i chwyta za trzon flagi. Plan średni: rewolucjonista przyciska flagę do ust, a kat ciągnie za nią i wychodzi z kadru. Plan ogólny: kat podchodzi do gilotyny stojącej w lewej części kadru i unosi drewnianą belkę nad otworem na głowę; rewolucjonista ekspresyjnie chwyta się dłonią za twarz. Plan średni: rewolucjonista wchodzi w kadr od lewej strony i staje za gilotyną, po czym spogląda w górę na ostrze; kat z delikatnym uśmiechem spogląda porozumiewawczo w dół, w kierunku otworu na głowę. Rewolucjonista ściąga kokardę z szyi, chwyta się za pierś, unosi drugą rękę w patetycznym geście i przemawia; ruch kamery w dół: rewolucjonista klęka i kładzie głowę we wnęce, a kat blokuje jeńca przy pomocy belki i odchodzi. Plan amerykański: stojący w lewej części kadru kat ciągnie za linkę przymocowaną do korby; ostrze gilotyny opada, lecz zatrzymuje się nad głową rewolucjonisty, który zawczasu przyjmuje pozę trupa. Kat przeciera ręce i odwraca się po chwili w prawą stronę; rewolucjonista podnosi głowę i postacie na siebie spoglądają. W górnej partii gilotyny miga alarmowa lampa. Kat ponownie ciągnie za linkę, a rewolucjonista patrzy w górę ku ostrzu. Kat próbuje przekręcić korbę, a następnie uderza w gilotynę; rewolucjonista podnosi rękę i również uderza w konstrukcję. Kat zawiesza się na lince obiema rękami i próbuję wskoczyć na korbę, lecz linka urywa się i mężczyzna wypada poza kadr. Zbliżenie: migająca lampa. Plan średni, kamera pod kątem od prawej: kat podchodzi do korby i gwałtownie kręci nią w obie strony. Plan amerykański, kamera pod kątem od lewej: kat kręci korbą, która nagle się uszkadza: zaczyna gwałtownie przesuwać się na bolcu, by po chwili samoistnie się kręcić; zdezorientowany rewolucjonista obserwuje wszystko z perspektywy otworu. Światło migającej lampy odbija się na ostrzu. Plan amerykański, kamera pod kątem od prawej: kat próbuje zapanować nad korbą, a znajdujące się w górnej partii kadru ostrze unosi się. Plan średni: ostrze gilotyny wznosi się i opada. Plan amerykański: kat szarpie za linkę; nagle uderza go wysuwająca się korba: mężczyzna łapie się za brzuch i upada. Rewolucjonista wysuwa głowę z otworu, wykonuje ekspresyjny gest i podchodzi do leżącego kata; pochyla się nad nim, unosi jego rękę, a następnie podnosi ciało i podchodzi do gilotyny. Mężczyzna okrąża konstrukcję z nieprzytomnym katem na rękach; po chwili opuszcza jego ciało, które opiera się o gilotynę; rewolucjonista krzyżuje ręce, podchodzi do korby i ciągnie za linkę; ostrze gilotyny opada. Uradowany rewolucjonista zaciera ręce i nakręca korbę; ostrze unosi się. Rewolucjonista zaciera ręce i chwyta kata za ubranie. Plan średni: rewolucjonista unosi belkę; ruch kamery w dół: rewolucjonista układa ciało kata w gilotynie i nakłada belkę. Plan średni: rewolucjonista z infantylnym wyrazem twarzy ciągnie za linkę; ostrze opada. Rewolucjonista zwraca się w prawo i gestykuluje z radością. Plan pełny: kadrowanie takie jak w pierwszym ujęciu. Przez drzwi przechodzi mężczyzna z flagą, który wykonuje patetyczny gest. W kadr od lewej wchodzi rewolucjonista, tym razem w rękawicach, a następnie staje na podeście przed gilotyną i krzyżuje ręce. Mężczyźni spoglądają na siebie.

Słowa kluczowe:

  • EGZEKUCJA

  • GILOTYNA

  • KARA ŚMIERCI

  • KAT

  • KLUBA, HENRYK (1931-2005)

  • KOMEDIA

  • REWOLUCJA

  • REWOLUCJONISTA

  • SLAPSTICK

  • ŚCIĘCIE

Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję pliki cookies z tej strony
x