Informacje ogólne:

Identyfikator 
Hotel_metropole
Typ materiału 
Etiuda fabularna
Rok produkcji 
1960
Długość materiału 
00:20:08
Nośnik wyjściowy 
taśma 35mm
Kolor 
czarno-biały
Dźwięk 
udźwiękowiony
Uwagi 

Prawa autorskie:

Właściciele:
PWSFTviT

Profil na Filmpolski.pl:

Hotel Metropole

Opisy:

W pokoju hotelowym kobieta i mężczyzna rozmawiają o swych życiowych doświadczeniach oraz prywatnych konsekwencjach II wojny światowej.

Sekwencje:

Sekwencja 1 Ponownie ujęcie przedstawiające obraz nad łóżkiem. Odjazd kamery. W łóżku leży para. Dziewczyna odpowiada na pytanie chłopaka, czy często nocowała w hotelu z mężczyznami. Opowiada o zakochanym w niej młodym oficerze marynarki wojennej. Do półzbliżenia: twarz opowiadającej kobiety. Powolny odjazd kamery, gdy kobieta opowiada, że po nocy spędzonej z nią w hotelu oficer był „głupi i ordynarny”. Komentuje, że kobiety często oddają się mężczyznom z litości. Odwraca głowę w kierunku chłopaka i mówi, że to się „nie opłaca żadnej ze stron”. Chłopak komentuje, że ta litość jest „nagrodą za wytrwałość”, a kobieta zgryźliwie reaguje, że to „zawracanie głowy”. Kobieta pyta o godzinę, chłopak odpowiada, że zegarek jest na stoliku. Dziewczyna sięga do szafki po zegarek. Na pytanie chłopaka o godzinę odpowiada, że jest trzecia. Odkłada zegarek i mówi, że niedługo będzie świtać. Bierze maskę karnawałową z szafki i przykłada ją do twarzy. Kobieta i mężczyzna rozmawiają o restauracji, w której byli. Chłopak pyta dziewczynę o „obraz Renoira”, ale ta myśli, że chodzi o reżysera. Kobieta zakłada płaszcz i wstaje z łóżka, mężczyzna zapala papierosa. Rozmawiają o inteligencji dziewczyny, która pyta, czy chłopakowi nie przeszkadza, że „jest głupia”. On odpowiada, że „nie chciałby, by była mądra, w każdym razie nie w guście seminarzystek z historii sztuki”. Dziewczyna stoi w oknie. Zwraca uwagę, że w podwórzu naprzeciwko cały czas pali się światło. Jest zaciekawiona. Odwraca się w kierunku chłopaka, który leży w łóżku. Chłopak stwierdza, że to pewnie jakieś małżeństwo kłóci się ze sobą. Snuje wizję, jak może wyglądać taka kłótnia. Mówi, że na pewno też patrzą w ich okno. Dziewczyna odchodzi od okna, siada przy chłopaku i mówi, że wszystko, co mówi, jest smutne; zauważa, że on sam jest smutny. Stwierdza, iż musi się podobać kobietom i że wygląda na „rozżalonego” i „niepewnego”. Mężczyzna mówi, by nie filozofowała. Dziewczyna prosi chłopaka, by wreszcie powiedział, kim naprawdę jest. Dopowiada, że ojciec przestrzegał ją przed mężczyznami, którzy nic o sobie nie mówią. Kładzie się obok chłopaka. Chłopak bierze papierosa do ust. Dziewczyna również prosi o papierosa. Chłopak unosi się, bierze paczkę do rąk i ponownie się kładzie. Zauważa, że wcześniej dziewczyna nie zadawała takich pytań. Dojazd kamery do pary w łóżku. Mężczyzna całuje dłoń kobiety. Off: muzyka instrumentalna (m.in. flet). Para zaczyna się całować. Kamera wykonuje pionowy ruch w górę, finalnie pokazując obraz nad łóżkiem.
Sekwencja 2 Ponownie ujęcie przedstawiające obraz nad łóżkiem. W łóżku znajduje się para – chłopak leży, dziewczyna siedzi i zapala papierosa. Słuchać gwizd. Dziewczyna jest zaniepokojona. Chłopak odpowiada, że to gwizd lokomotywy na Gare Montparnasse [stacja kolejowa w Paryżu]. Dziewczynie wydawało się, że to alarm. Dojazd kamery do łóżka. Chłopak pyta o ślady, które wojna zostawiła w kobiecie. Domaga się odpowiedzi. Dziewczyna mówi, że musi się zastanowić. Wydmuchuje dym z ust. Opowiada o tym, gdy „nasza bateria raz zestrzeliła messerschmitta” i obok jej stanowiska przenoszono niemieckiego lotnika. Mówi, że czasem budzi się w nocy i pamięta, co powiedział do niej umierający lotnik. Historia zestrzelenia innego niemieckiego samolotu i radości z tego faktu – „nikt nie pamiętał o wczorajszym zdarzeniu”. Obraz pary leżącej w łóżku. Dziewczyna kontynuuje swoją opowieść. Gdy mówi emocjach, które nadal jej towarzyszą, chłopak zaczyna się śmiać. Mówi, że dziewczyna opowiedziała mu fabułę filmu z Joan Crawford. Dziewczyna kładzie się, mówiąc, że chłopak wygaduje głupstwa. Chłopak siada i ubiera koszulę. Mówi, że wojna prowadzona przez Amerykę go śmieszy. W lustrze widać odbicie pary – chłopak wstaje z łóżka. Chłopak przegląda się w lustrze. Opowiada, jak widzi udział Amerykanów w II wojnie światowej, toczonej między innymi w Europie. Chłopak obraca się i opiera przy ścianie, w ręku trzyma puszkę. Kontynuuje swoje ironiczne przemyślenia o udziale Amerykanów w wojnie i ich powrocie do domu, gdzie zastanawiają się nad „bezmyślnością i okrucieństwem wojny”. Przelewa zawartość puszki do dwóch szklanek. Bierze je w ręce i podchodzi do łóżka, jedną z nich podaje kobiecie. Twarz chłopaka w półzbliżeniu. Odpowiada dziewczynie na pytania, które wcześniej zadawała: mówi o sobie i o tym, jak wygląda obecnie jego życie. Mieszka w Hotelu Metropole. Nie ma zawodu, kiedyś chciał studiować chemię. Jego rodzice są „niczym obecnie”. Nie ma „filozofii życiowej”. Konstatuje, że ojciec kobiety (zwraca się do niej imieniem Sally) powinien zakazać jej spotykania się z nim. Oddalenie. Dziewczyna wymienia, co chłopak musiałby zrobić, by zadowolić jej ojca. Chłopak kładzie się obok dziewczyny i komentuje, że jej największy czar zawiera się w tym, że nie potrafi pojąć, o czym on opowiada. Dziewczyna protestuje i nawiązuje do filmu Ludzie bez jutra z Joan Crawford. Chłopak zarzuca dziewczynie oszustwo. Mówi, że usiłuje ona sobie „nadać styl”. Dziewczyna się broni, że każdy to robi – nawet chłopak. On odpowiada, że jego tożsamość jest „poza zasięgiem możliwości pojmowania” kobiety. Mówi, że „stylem amerykańskiej girl” próbuje zagłuszyć w sobie słowiański niepokój. Dziewczyna zaprzecza i przytula się do mężczyzny. Opowiada o swojej rzeczywistości i codziennych, prozaicznych problemach. Chłopak całuje ją. Off: muzyka instrumentalna (m.in. flet). Dziewczyna próbuje skończyć swoją wypowiedź, ale chłopak ją ucisza. Porównuje ją do gwiazdy nad Atlantykiem. Dziewczyna mówi o chłopaku, że jest „głuptasem”. Para zaczyna się całować. Ruch kamery w górę: do zbliżenia na obraz nad łóżkiem.

Słowa kluczowe:

  • AMERYKA

  • AMERYKANKA

  • HOTEL

  • II WOJNA ŚWIATOWA

  • PARA

  • POLAK

  • ROMANS

  • STANY ZJEDNOCZONE

Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję pliki cookies z tej strony
x