L' acte gratuit

Informacje ogólne:

Identyfikator 
Lacte_gratuit
Typ materiału 
Etiuda fabularna
Rok produkcji 
1968
Długość materiału 
00:16:33
Nośnik wyjściowy 
taśma 35mm
Kolor 
czarno-biały
Dźwięk 
niemy
Uwagi 

Prawa autorskie:

Właściciele:
PWSFTviT

Opisy:

Mieszkająca razem para rozmyśla o ślubie, ona ma już parę pięknych kolczyków. W trakcie prywatki ginie biżuteria. Film czarno-biały, bez dźwięku. Bez napisów początkowych ani końcowych.

Sekwencje:

Sekwencja 3 Plan pełny. Ulica wieczorową porą. Bohater idzie chodnikiem, mija przechodniów, obok witryny domu towarowego. Mężczyzna niesie pod pachą arkusz papieru, bagietkę i inne sprawunki, które zaczynają mu wypadać z rąk; układa je sobie ponownie, sięga do kieszeni. Plan pełny. Ciemna klatka schodowa, bladym światłem zarysowuje się jedynie okno. Za moment włącza się światło. Na pierwszym planie barierka schodów, na wprost skrzynki pocztowe, z głębi kadru wchodzi bohater, kieruje się w prawo. Jazda kamery w górę, na kolejne piętra klatki schodowej, po której wchodzi mężczyzna. Plan amerykański. Blondyn z kwiatami (rola Marka Barbasiewicza) stoi oparty o ścianę na klatce. Wychodzi mu naprzeciw bohater ze sprawunkami, ale od razu skręca w lewo do drzwi, blondyn za nim, rozmawiają. Plan średni. Wnętrze mieszkania, zapala się światło. Przez korytarz wchodzą mężczyźni, najpierw blondyn, za nim brunet. Gość rozsiada się w bujanym fotelu przy pianinie i opowiada o czymś, spoglądając na rozmówcę z uśmieszkiem. Brunet podchodzi do biurka kreślarskiego, rzuca na nie arkusz papieru, zdejmuje kurtkę i zawiesza ją na krześle. Podchodzi do pianina, bierze z niego opasłą książkę i łapie kwiaty, które blondyn wyrzuca. Rozmowa się toczy, brunet wkłada kwiaty do dzbanka. Blondyn wstaje, podchodzi do pianina i bierze kolczyki, przygląda się nim. Podchodzi do niego jego rozmówca, po chwili odchodzi, podąża za nim blondyn. Brunet siedzi na krześle okrakiem, wspierając ramiona na jego oparciu, obok dosiada się blondyn, wyraźnie bardziej wyluzowany, zawadiacki. Mężczyzna po chwili wstaje, obchodzi rozmówcę, kładzie się na łóżku i przegląda magazyn, po czym ponownie wstaje.
Sekwencja 4 Plan średni. Elegancko ubrana para wychyla kieliszek wódki, jazda kamery w górę i w lewo, kolejne pary rozmawiają, tańczą. Na drugim planie przy ścianie stoi blondyn i bawi się kwiatami, po czym przechadza się pomiędzy tańczącymi parami. Podchodzi do dwóch rozmawiających mężczyzn i jednemu z nich wtyka goździka do kieszeni marynarki, odchodzi. Plan pełny. Ze schodów schodzi kobieta w średnim wieku, w eleganckiej sukni, zakłada rękawiczki. Kiedy jest już na dole i sięga kopertówkę, podchodzi do niej blondyn, rozmawiają. Za moment dołącza do nich mężczyzna w średnim wieku, ubrany w garnitur. Kobieta, na odchodne, chwyta młodzieńca za twarz i para wychodzi. Plan średni. Dziewczyna siedzi w fotelu, za nią mężczyzna nalewa wódkę do kieliszka i podaje go komuś. Półzbliżenie na tańczącą parę, mężczyznę z muchą (w tej roli Jerzy Janeczek) i brunetkę z żabotem, rozmawiają; za moment znikają z kadru, ich miejsce zajmują inni tancerze. Plan średni. Do bruneta podchodzi blondyn, przynosząc mu do picia coś mocniejszego; stoją na balkonie, przy oknie. Obaj patrzą w tym samym kierunku. Kontr ujęcie: plan średni. Dwaj mężczyźni w okularach rozmawiają na balkonie, jeden pokazuje drugiemu zapalniczkę; obok rośnie agawa. Powtórne ujęcie bruneta i blondyna, kontynuujących rozmowę. Najazd zoomem na rozbawionych uczestników prywatki w tle. Plan średni. Bohaterowie rozmawiają z kieliszkami w dłoniach – na końcu brunet odchodzi, a blondyn przechodzi okrakiem przez okno do środka. Zmiana perspektywy: na pierwszym planie rozprawia wesołe towarzystwo. Blondyn spogląda na ekran telewizora, wyświetlającego statyczny obraz (niczym fotografia grupowa), po czym wyłącza odbiornik i odchodzi. Plan średni. Brunet stoi na balkonie wpatrzony w jeden punkt przed sobą; tanecznym krokiem na balkon wchodzi jego partnerka, która porywa go do tańca. Zbliżenie na wirującą dziewczynę. Ujęcie z żabiej perspektywy na żyrandol, wokół którego zebrał się wianuszek klaszczących osób. Plan średni. Dziewczyna na fotelu zanosi się śmiechem. Plan średni. Mężczyzna w okularach siedzi na fotelu, z papierosem w ustach. Półzbliżenie na tańczących i śpiewających. Plan pełny. Blondyn siedzi zmartwiony przy fortepianie. Panorama w prawo: roztańczeni goście. Plan średni. Mężczyzna w okularach i z papierosem szuka czegoś w kieszeni swojej skórzanej kurtki. Seria ujęć bawiących się. Powtórny obraz blondyna za fortepianem, obraca się na krześle i opiera łokieć na klawiaturze. Plan średni. Pary tańczą, po czym w jednym momencie schodzą z parkietu, żeby usiąść. Mężczyzna w okularach i z papierosem zwraca się do pozostałych, jedna z dziewczyn kiwa przecząco na jego zapytanie. Plan średni zza fortepianu, na którym płonie świeczka. Blondyn odwraca się przodem do klawiatury – zaczyna grać i śpiewać, najazd kamery. Plan średni. Para głównych bohaterów siedzi razem na jednym fotelu zasłuchana, ona siedzi mu na kolanach, on wystukuje rytm granej melodii. Ciąg dalszy najazdu na śpiewającego blondyna. Plan średni. Na fotelu siedzi dziewczyna, trzymająca kieliszek wódki. Mężczyzna w okularach dalej szuka czegoś w kieszeni kurtki. Panorama w prawo, uczestnicy prywatki siedzą na fotelach, na podłodze, raczej zmęczeni, niektórzy dopijają trunki, inni rozmawiają. W tym samym miejscu siedzą też główni bohaterowie. Półzbliżenie na mężczyznę z goździkiem w zębach. Jakaś para się obściskuje. Plan średni. Towarzystwo siedzi na wersalce za stolikiem barowym, na którym stoją kieliszki i syfon – jeden z gości buja stolikiem, aż jakaś dziewczyna podchodzi i sięga z niego kieliszek. Plan pełny. Tyłem do kamery siedzi blondyn i gra na fortepianie, przez pomieszczenie przechodzi dziewczyna, kołysząc się do rytmu. Plan średni. Mężczyzna w okularach i z papierosem siedzi niepocieszony. Para głównych bohaterów w fotelu jest rozweselona, ona głaszcze go po twarzy, rozmawiają, mężczyzna wstaje, przechodzi kolejne pomieszczenia, sięga po syfon, wyglądając przy tym przez okno, w stronę fortepianu, od którego właśnie odszedł blondyn. Plan średni. Wpatrzony przed siebie pustym wzrokiem blondyn opiera się o balkonową barierkę. Na balkon wchodzi mężczyzna w okularach i skórzanej kurtce, mówi coś do niego, za nim zdąża jakaś para, ale za moment wycofuje się. Mężczyzna z papierosem kontynuuje, zbliża się do blondyna. Zmiana perspektywy: blondyn odwraca się przodem do rozmówcy, który podchodzi do niego bliżej – rozmawiają. Kontr ujęcie: towarzystwo zebrało się przy drzwiach i oknie balkonowym, na czele stoi brunet, który mówi coś stanowczo w kierunku dwójki mężczyzn. Bohater w okularach wydaje się reflektować, być może odgrażając się na koniec pod adresem blondyna i odchodzi. Blondyn odchodzi kawałek za nim, po czym zwraca się w kierunku pozostałego towarzystwa. Plan amerykański. Brunet wychodzi blondynowi naprzeciw, z uśmiechem, ale za ramię chwyta go jego partnerka.

Słowa kluczowe:

  • AKT NIEUZASADNIONY

  • BARBASIEWICZ, MAREK (1945-)

  • CMENTARZ

  • GRÓB

  • JANECZEK, JERZY (1944 - 2021)

  • KOLCZYKI

  • L' ACTE GRATUIT

  • NAGROBEK

  • PIANINO

  • PRYWATKA

  • PRZYJĘCIE

  • STÓŁ KREŚLARSKI

Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję pliki cookies z tej strony
x