Informacje ogólne:

Identyfikator 
Pokoj_dziecinny
Typ materiału 
Etiuda fabularna
Rok produkcji 
1960
Długość materiału 
00:07:48
Nośnik wyjściowy 
taśma 35mm
Kolor 
czarno-biały
Dźwięk 
udźwiękowiony
Uwagi 

Prawa autorskie:

Właściciele:
PWSFTviT

Profil na Filmpolski.pl:

Pokój dziecinny

Opisy:

Tytułowy pokój dziecinny jest świadkiem tragicznego epizodu podczas powstania warszawskiego, kiedy sanitariuszka próbuje ratować rannego ukochanego.

Sekwencje:

Sekwencja 1 Podarte firanki w oknie. Słychać huk. Na ścianie wisi obrazek przedstawiający twarz niemowlaka. Na ścianie widać ślady po kulach. Pod ścianą stoją połamane łóżeczko i krzesełko. Dalej stoją połamane mebelki, na ścianie wisi obraz przedstawiający dziecko z misiem. Podczas kolejnego huku z regału spada piłka – turla się po podłodze, także pod szklanym stolikiem, na którym leży pluszowy słoń. Drzwi do pomieszczenia otwierają się – wchodzi sanitariuszka, która prowadzi rannego powstańca, pomaga jej młody chłopiec w hełmie. Sanitariuszka zwraca się do rannego imieniem Jerzy, niemal ciągnie go za sobą. Zwraca się też do chłopca, krytykując sposób, w jaki trzyma rannego. Kładzie go pod ścianą, pod plecy podkłada mu materacyk z dziecięcego łóżka. Zwraca się do chłopca, by poprawił nogi rannemu, co chłopiec posłusznie wykonuje. Chłopiec usiłuje wyrwać rannemu pistolet, ale sanitariuszka krzyczy na niego i każe mu się wynosić. Chłopiec szybko wychodzi z mieszkania. Sanitariuszka wyciąga z torby bandaże i mówi, że muszą się spieszyć. Do pokoju znów zakrada się chłopiec, który, stojąc w drzwiach, obserwuje sanitariuszkę. Sanitariuszka chce opatrzyć rannego, ale on łapie ją za dłoń. Kobieta przytula się do niego i szepce, że trzeba go opatrzyć. Półzbliżenie na parę. Z sufitu sypie się gruz. Kobieta podnosi się i patrzy na twarz mężczyzny. Jego dłoń powoli opada. Zbliżenie: twarz mężczyzny. Ma stary bandaż na głowie. Jego powieki powoli zamykają się. Kobieta prosi Jurka, by spojrzał na nią. Mężczyzna ma nieobecny wzrok. Sanitariuszka krzyczy do niego.
Sekwencja 3 Zbliżenie: twarz rannego Jurka. Maria klęczy przy nim, potrząsa jego ciałem. Słychać huki i odgłosy walk. Odjazd kamery. Maria puszcza ciało Jurka i opiera się o ścianę. Przed nimi stoi m.in. konik na biegunach. Do pokoju wchodzi chłopiec, który pojawił się w pierwszej sekwencji. Opiera się o framugę. Maria nadal siedzi przy ścianie i martwym Jurku. Ma nieobecny wzrok. Z korytarza do pomieszczenia wbiega mężczyzna z karabinem, który woła kobietę po imieniu. Zatrzymuje się w progu, gdy widzi sanitariuszkę przy ciele Jurka. Dojazd kamery do twarzy Marii. Ujęcie z jej perspektywy: widzi podbiegającego do niej mężczyznę z karabinem i chłopca. Mężczyzna woła do niej – krzyczy, że trzeba uciekać. Kobieta jednak nie chce się ruszyć. Mężczyzna, który już wybiegał z pokoju, cofa się i ponownie krzyczy do kobiety. Wybiega razem z chłopcem. Półzbliżenie na brudną twarz Marii – patrzy na martwego Jurka. Po policzku ścieka jej łza. Bierze pistolet z ręki zmarłego. Opiera się o ścianę. Znów spogląda na ciało Jurka, ale odwraca wzrok. Zaciska powieki i powoli wstaje, trzymając się ściany. Ujęcie w półzbliżeniu – kobieta powoli odchodzi (w tle widać na ścianie święty obrazek). Ma łzy w oczach. Do pomieszczenia wbiega chłopiec. Kobieta próbuje ukryć twarz w dłoniach, w których wciąż trzyma pistolet. Chłopiec pyta o pistolet. Podbiega do kobiety i powtarza, by oddała mu pistolet. Zbliżenie: twarz chłopca. Mówi, że to jego pistolet, wyrywa go kobiecie z rąk i ucieka. Kobieta powoli wychodzi z pomieszczenia. Szybki ruch kamery w dół: na rozbity stół, pod którym leży pluszowy słonik. Off: zaczynają wybrzmiewać pierwsze takty granej na pianinie kołysanki Na Wojtusia z popielnika. Ściemnienie.

Słowa kluczowe:

  • DZIECKO

  • II WOJNA ŚWIATOWA

  • MIŁOŚĆ

  • PISTOLET

  • POWSTANIEC

  • POWSTANIE WARSZAWSKIE

  • SANITARIUSZKA

  • ŚMIERĆ

  • WARSZAWA

  • ŻOŁNIERZ

Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję pliki cookies z tej strony
x