Informacje ogólne:

Identyfikator 
Radosc_zycia
Typ materiału 
Etiuda dokumentalna
Rok produkcji 
1967
Długość materiału 
00:03:57
Nośnik wyjściowy 
taśma 35mm
Kolor 
czarno-biały
Dźwięk 
udźwiękowiony
Uwagi 

Prawa autorskie:

Właściciele:
PWSFTviT

Profil na Filmpolski.pl:

Radość życia

Opisy:

Etiuda portretuje działalność anonimowego malarza, który pokrywa malowidłami własny dom na wsi. Bohater opowiada z off-u o swoich intencjach twórczych oraz o różnorodnych reakcjach na jego malarstwo.

Sekwencje:

SEKWENCJA 2 Mężczyzna odkłada pędzle, okoliczni ludzie nadal mu się przypatrują. Ujęcia (panoramy i zbliżenia) kolejnych fragmentów powstałego malowidła wraz z towarzyszącymi im podpisami, wśród nich „Lalki afrykańskiej” – stojącej postaci z czarną twarzą, a także scena „Miłości rzymskiej” – para siedząca na ławce pod posągiem półnagiej bogini, mężczyzna obejmuje towarzyszącą mu kobietę. Monolog z offu: Bohater opowiada o skardze, którą złożyła na niego nauczycielka ze względu na niecenzuralność jego prac. Kolejne zbliżenia malowideł: „Herkules” w bojowej postawie z łańcuchem na szyi, inny bohater z mieczem trzymanym oburącz za głową jadący na białym koniu. Piejący biały kogut, demon afrykański „Wajang-kaju”, czarnoskóre dziecko klęczące obok nagiej kobiety – „Bathraby”. Monolog z offu: Malarz opowiada o tym, jak przekonał wizytującą go komisję o nieszkodliwości własnej twórczości oraz wspomina o odwiedzających go gościach zainteresowanych muralami. Detale ukazujące fragmenty innych namalowanych scen: kobiecą twarz, splecione dłonie. Półnaga kobieta w kąpieli, usługują jej dwie czarnoskóre służące. Prymitywny akt kobiecy z podpisem „Dorothy Wild: Zakryta twarz” namalowany obok okna. Inny akt – kobieta z twarzą zwróconą na patrzącego, z aureolą wokół głowy. Przedstawienie postaci żeńskiej w stylu przywołującym na myśl antyk grecki umieszczone między oknami budynku. Pod oknami ornamenty geometryczne. Kolejne namalowane scenki: zając niosący koszyk z jajkami przyglądający się lecącemu przed nim motylowi. Mężczyzna i kobieta namalowani obok siebie w polskich strojach ludowych. Ujęcie w planie ogólnym – piętrowy dom bohatera pokryty malowidłami otoczony niewielkim ogrodem. Muzyka. Obok domu przechodzi kilka starszych kobiet. Napis: „koniec”.

Słowa kluczowe:

  • MALARSTWO PRYMITYWNE

  • PRL

  • SOCJOLOGIA WSI

  • SZTUKA LUDOWA

Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję pliki cookies z tej strony
x