Informacje ogólne:

Identyfikator 
STWORZENIE
Typ materiału 
Etiuda fabularna
Rok produkcji 
1989
Długość materiału 
00:18:59
Nośnik wyjściowy 
taśma 35mm
Kolor 
barwny
Dźwięk 
udźwiękowiony
Uwagi 

Prawa autorskie:

Właściciele:
PWSFTviT

Profil na Filmpolski.pl:

Stworzenie

Opisy:

Grzegorz — muzyk i dyrygent, który wszystkim dyktuje, jak mają żyć - w wyniku nieszczęśliwego wypadku traci głowę. Jego mózg zostaje wyjęty z ciała i podłączony do maszyny stworzonej przez doktora Machulskiego stając się obiektem eksperymentów.

Sekwencje:

Sekwencja 1 Dźwięk: cykanie zegara. Elegancki zegar stojący na szafce nocnej. Dźwięk budzika. Ręka wyciąga budzik zza zegara. Kamera pokazuje mężczyznę, który wyłącza budzik. Mężczyzna zwraca się do kobiety imieniem Ela, obraca się na bok, ale nie znajduje kobiety w łóżku. Woła ją i wstaje z łóżka. Po chwili sięga po okulary z szafki nocnej. Kuchnia. Kobieca postać w szlafroku krząta się wokół stołu, na którym stoją dwa kubki i dwa talerze zupy mleczne. Siada przy stole z papierosem w ustach i nalewa napój do kubka. Mężczyzna już ubrany wchodzi do kuchni. Niesie ze sobą aktówkę. Stawia teczkę na lodówce i zwraca kobiecie uwagę z powodu palenia papierosa. Wyciąga go jej z ust i gasi w popielniczce. Siada przy stole. Do kuchni wchodzi dwójka dzieci. Mężczyzna wita się z nimi mówiąc „Cześć”. Dzieci odkładają swoje rzeczy na podłodze obok lodówki i siadają do stołu. Kobieta wita się z córką całując ją i przytulając. Ojciec poprawia synowi krawat i kołnierzyk. Dziecko narzeka na owsiankę. Mężczyzna kiwa głową z niezadowoleniem. Twarz matki filmowana w zbliżeniu. Tłumaczy dzieciom, że tata uważa, że owsianka jest bardzo zdrowa. Ojciec spogląda na zegarek i mówi, że na niego już czas. Gładzi syna po głowie. Podchodzi do żony i zaleca się do niej. Kobieta uśmiecha się z wymuszonym uśmiechem i podnosi filiżankę do ust. Odwraca się na chwilę do męża i prosi go, by zaczekał. Dzieci wstają i zaczynają śmiać się w rytm 5 Symfonii Beethovena. Wtóruje im matka. Rodzice klaszczą po występie dzieci. Mężczyzna wychodzi z kuchni. Żona przypomina mu o teczce. Zbliżenie jego twarzy - mówi, że któregoś dnia zupełnie straci głowę. Żona kręcona w półzbliżeniu. Mężczyzna wysyła jej buziaki. Kobieta mu odpowiada, także cmokając w jego stronę w rytm 5 Symfonii Beethovena. Gdy mężczyzna wychodzi z kuchni, kobieta zabiera dzieciom talerze z owsianką. Zamiast tego podaje dzieciom ciastka i sama zapala papierosa. Mężczyzna wychodzi z domu. Wzrok ma utkwiony w partyturze, którą trzyma w jednej ręce; w drugiej dyryguje batutą. Dźwięk: 5 Symfonia Beethovena. Dyrygent zatrzymuje się przy samochodzie, który stoi na podjeździe. Pyta mężczyznę, który w nim siedzi, czy już jest ósma. Mężczyzna wygląda z samochodu. Wzdycha i odpowiada - zwracając się do dyrygenta imieniem Grzegorz - że już jest ósma. Zbliżenie twarzy Grzegorza, który krzyczy do Eli, że pan Andrzej już czeka i dzieci mają się pospieszyć. Andrzej wychodzi z samochodu, opiera się o niego i wpatruje w dom. Dyrygent podchodzi do Andrzeja i dziękuje, że codziennie podwozi jego rodzinę, bo on sam nie ma na to czasu. . Wkłada batutę w zęby i na pożegnanie ściska dłoń Andrzejowi. Klepie Andrzeja po piersi. Andrzej odwraca się w stronę domu i woła dzieci imionami Ania i Tomek. Dzieci wychodzą z domu, żegnane przez matkę. Podbiegają do Andrzeja, trzymając w rękach futerały z instrumentami. Wraz z Andrzejem wsiadają do białego poloneza Samochód wyjeżdża na ulicę, mijając idącego do pracy Grzegorza. Ela stoi jeszcze chwilę w drzwiach domu, po czym zamyka je. Muzyka z offu : 5 Symfonia Beethovena. Grzegorz idzie ulicą miasta. Zbliżenie mężczyzny ćwiczącego ruchy batutą. Przechodzi przez przejście na pieszych patrząc w partyturę. Wpada na słup sygnalizacji świetlnej. Idzie dalej, oglądając się na słup. Zbliżenie migającego zielonego światła. Grzegorz idzie dalej. Mijają go dzieci prowadzone przez nauczycielkę. Stojąc na światłach, uderza batutą w zegarek. Zbliżenie sygnalizatora, na którym świeci czerwone światło. Mężczyzna otwiera ponownie partyturę, jednocześnie rozglądając się. Na pobliskim dachu budynku znajduje się na ekipa remontowa. Zbliżenie czerwonego światła. Zbliżenie twarzy Grzegorza. Ujęcie robotników pracujących na dachu. Zbliżenie twarzy Grzegorza i sygnalizatora, na którym wreszcie pojawia się zielone światło. Ujęcie kręcone z góry - Grzegorz przechodzi przez pasy. Wchodzi na chodnik - przed nim podąża elegancką ubrań kobieta. Słychać stukanie jej obcasów o chodnik. Zbliżenie robotników ciągnących linę, którą wciągają materiały budowlane na dach. Zbliżenie wciąganej liny i twarzy zamyślonego Grzegorza. Zbliżenie sylwetki kobiety idącej przed Grzegorzem. Robotnicy wciągają na dach blachę. Idący Grzegorz unosi głowę do góry. Fragment liny, która urwała się pod ciężarem blachy. Robotnicy odskakują od krawędzi dachu. Biały ekran. Fragment blachy spada z dachu. Po ulicy turla się zdekapitowana głowa dyrygenta. Dźwięk syren.
Sekwencja 5 Scena kręcona z perspektywy Grzegorza- kamery. Pusty gabinet, w którym świecą się ekrany monitorów. Przez okno do pokoju z korytarza zagląda doktor Machulski i pokazuje w stronę Grzegorza. W oknie pojawia się Ela. Lekarz otwiera przed nią drzwi do pokoju. Kobieta zatrzymuje się w drzwiach i pyta, czy Grzegorz ją widzi. Lekarz odpowiada, że tak. Zapala światło w pokoju. Zachęca Elę by się nie bała i podchodzi z nią bliżej kadru. Lekarz wychodzi, Ela obraca się w stronę zamykanych drzwi. Machulski przez chwilę stoi w oknie i obserwuje Elżbietę, która siada na krześle przed Grzegorzem. Po chwili wstaje i podchodzi bliżej. Siada tuż przed obiektywem kamery-Grzegorza. Grzegorz obniża kąt patrzenia tak, by widzieć Elżbietę. Kobieta mówi, że nie chciała tu przyjść, ale profesor nalegał. Zbliżenie na jej twarz. Ela przekazuje pozdrowienia od rodziny i mówi, że wszystko jest w porządku. Wyciąga papierosa z torebki i zaczyna palić. Mówi, że dzieci zrezygnowały ze szkoły muzycznej. Zbliżenie twarzy kobiety. Kiedy Ela wstaje i przechadza się po pokoju, Grzegorz zmienia kąt patrzenia. Kobieta tłumaczy, że dzieci męczyły się w szkole muzycznej. Wyrzuca Grzegorzowi, że wszystkim dyktował, co mają robić. Elżbieta zaczyna nerwowo krążyć po gabinecie. Mówi, że zgodziła się zostać żoną Andrzeja. Podchodzi bliżej i tłumaczy, że dzieci muszą mieć ojca. Mówi także, że zgodziła się oddać ciało Grzegorza na eksperymenty medyczne. Chwyta torebkę i wybiega z pomieszczenia krzycząc, że wreszcie Grzegorz się na coś przyda. Do pomieszczenia wchodzi doktor Machulski. Wyłącza światło w pomieszczeniu i wychodzi.
Sekwencja 6 Scena kręcona z perspektywy Grzegorza-kamery. Lekarze i pielęgniarki obserwują pracę monitorów pokazujących pracę mózgu Grzegorza. Do pomieszczenia wchodzi doktor Machulski. Informuje Grzegorza, że dziś rozpoczynają pierwszą fazę eksperymentu. Grzegorz protestuje. Lekarz zapowiada, że chce sprawdzić, czy jest w stanie kontrolować ludzkie stany emocjonalne. Wskazuje na jeden z monitorów i mówi, że pokazany tam wykres to stan emocjonalny Grzegorza. Zbliżenie na monitor. Machulski zapowiada pierwszy eksperyment - sprawdzenie gniewu. Obraz zaczyna szybko się ruszać, a głos Grzegorz woła „oszust, kanalia, krwiopijca”. Obraz staje w miejscu - znów pokazuje lekarzy przed monitorami. Lekarz zapowiada eksperyment drugi - miłość. Zbliżenie na jedną z lekarek - Grzegorz obserwuje ją w detalu, mówiąc, że jest wspaniała. Ponownie ogląda plakaty nagich modelek na ścianach mówiąc o jednej z nich „boska”. Lekarz zapowiada eksperyment trzeci, ale obraz urywa się. Lekarz pyta, co się stało. Ktoś sugeruje, że to problem z elektrownią i zapowiada włączenie zasilania awaryjnego. W gabinecie panuje ciemność. Ekran z wykresem pracy mózgu Grzegorza miga. Grzegorz krzyczy w panice, by coś zrobili. Wyzywa lekarzy. Oddalenie. Lekarze wpatrują się w monitory. Grzegorz krzyczy, że nie chce umierać. Lekarze są bezradni, doktor Machulski powtarza słowo, „tak, tak”. Ktoś z ekipy medycznej ogłasza „No to koniec”. Czarny ekran. Biały ekran. Głos Grzegorza ogłasza: ”Zapalcie światło, niech się stanie światłość!”

Słowa kluczowe:

  • DEKAPITACJA

  • DOŚWIADCZENIA MEDYCZNE NA LUDZIACH

  • DYRYGENT

  • EKSPERYMENTY MEDYCZNE NA LUDZIACH

  • NEUROCHIRURGIA

  • RODZINA

  • SYSTEMY CZŁOWIEK - MASZYNA

Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję pliki cookies z tej strony
x