Informacje ogólne:

Identyfikator 
Szampan
Typ materiału 
Etiuda fabularna
Rok produkcji 
1961
Długość materiału 
00:14:48
Nośnik wyjściowy 
taśma 35mm
Kolor 
czarno-biały
Dźwięk 
udźwiękowiony
Uwagi 

Prawa autorskie:

Właściciele:
PWSFTviT

Profil na Filmpolski.pl:

Szampan

Opisy:

Adaptacja opowiadania Antoniego Czechowa pt. Szampan, opowieść drapichrusta. Historia mężczyzny, który jako zawiadowca stacji na odludziu wiódł spokojne i monotonne życie, ale stracił wszystko przez zdarzenia pewnej nocy sylwestrowej.

Sekwencje:

Sekwencja 2 Mężczyzna dalej snuje opowieść. Wnętrze lokalu znika. Pojawia się ośnieżona stacja kolejowa z tablicą: WYDMINY, do której zbliża się człowiek w kożuchu. W tle słychać wycie zimowego wiatru. Mężczyzna w kożuchu wiesza latarnię na ścianie budynku i wchodzi do środka. Plan pełny, wnętrze pokoju: mężczyzna zdejmuje kożuch, rzuca go na skrzynię, która stoi obok metalowego łóżka i, trzymając ręce w kieszeni, siada za stołem, zza którego wstaje kobieta – ta podchodzi do skrzyni, bierze wspomniany kożuch i umieszcza go na wieszaku na drzwiach. Cały czas słychać wycie wiatru. Kobieta wraca do stołu, zasiada przy skrzynce do robótek ręcznych i ceruje skarpetkę. Mężczyzna jest w mundurze kolejarskim. Bierze karafkę, nalewa z niej do szklanki, patrzy smutno przed siebie. Kobieta, cerując, patrzy smutno na męża. Następną szklankę alkoholu mężczyzna proponuje żonie. Ona odmawia, a mężczyzna, chcąc uczcić noc sylwestrową, proponuje wypicie szampana. Kobieta wstaje od stołu i idzie z lichtarzem do spiżarki, skąd bierze dwie butelki szampana Veuve Clicquot, wyciera je rękawem z kurzu i zabiera. Korek wystrzeliwuje z szampana, butelka upada na podłogę i kręci się na niej. Mężczyzna podnosi butelkę, nalewa trunek do kieliszka i nakazuje żonie, aby piła. Kobieta odmawia, kręci głową; nie chce pić, ponieważ upuszczenie butelki przynosi nieszczęście. Mężczyzna uznaje jej słowa za brednie, odstawia kieliszek, bierze kożuch z drzwi i wychodzi z pomieszczenia.
Sekwencja 4 Mężczyzna wchodzi do izby, żona podchodzi do niego, odbiera ośnieżony kożuch i informuje o wizycie niespodziewanego gościa. W sąsiedniej izbie widać elegancką kobietę, poprawiającą sobie makijaż. Żona szeptem udziela mężczyźnie informacji o sytuacji życiowej kuzynki Natalii (uciekła od starego męża), zaś głośno wyraża entuzjazm z racji jej przyjazdu. Mężczyzna szarmancko wita się z krewną, która okazuje swoją sympatię, śmieje się perliście i proponuje wypicie szampana. Oboje stukają się kieliszkami. Natalia patrzy uwodzicielsko znad swojego kieliszka. Oboje piją, patrzą na siebie i głośno śmieją się. Żona spogląda na nich, uśmiecha się nieśmiało i też przykłada kieliszek z szampanem do ust. Przez dźwięki muzyki przebija się wycie wiatru. Mężczyzna wnosi kandelabr, stawia go na stole i zapala cztery świece. Kuzynka Natalia zdejmuje płaszcz i eksponuje duży dekolt. Mężczyzna siada obok niej i dolewa szampana do kieliszków. Piją, patrząc sobie w oczy. Drugi szampan jest nieotwarty i stoi na stole. Natalia kokietuje mężczyznę i, śmiejąc się, zrywa sobie korale, które ma na szyi. Mężczyzna pod stołem zbiera korale, Natalia klęka obok niego i, śmiejąc się, rozrzuca paciorki podnoszone z podłogi. Rozweselona siada na krześle, mężczyzna po chwili też się podnosi, bierze podany przez Natalię kieliszek i piją dalej. Zegar na ścianie pokazuje godzinę czwartą. Natalia nadal pije, mężczyzna przygląda się jej twarzy i biustowi. Szampan leje się strugą. Muzyka jest coraz bardziej ekspresyjna, coraz głośniejsze jest też wycie wiatru. Seria bardzo krótkich ujęć (w zbliżeniach): obrazy lejącego się szampana, kokietującej Natalii i skupionego na niej mężczyzny. Druga butelka szampana jest otwarta. Szampan leje się z butelki, przelewa z kieliszków. Natalia odstawia kieliszek, wchodzi na stół i, tańcząc, zaczyna śpiewać Oczy czarne. Wymachując rękami, uderza w lampę naftową wiszącą u sufitu, ale nie przejmuje się tym i dalej śmieje się oraz śpiewa. Widać jej halkę, gdy kręci spódnicą. Żona patrzy z dezaprobatą, mężczyzna śmieje się. Natalia dalej śpiewa, lampa się kołysze, oświetlając twarz i dekolt kobiety. W tle zegar bije dwanaście razy. Natalia kończy śpiewać, obraca się i zeskakuje w ramiona mężczyzny. Tańczą razem w rytm muzyki granej przez orkiestrę. Oboje wirują w tańcu, Natalia cały czas flirtuje z mężczyzną. Seria ujęć: twarze mężczyzny i Natalii, ciągle kręcących się w tańcu.

Słowa kluczowe:

  • ADAPTACJA

  • ALKOHOL

  • CZECHOW, ANTONI (1860- 1904)

  • KOLEJ

  • OSIECKA, AGNIESZKA (1936-1997)

  • STACJA

  • SYLWESTER

  • TANIEC

  • ZABAWA (IMPREZA)

Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję pliki cookies z tej strony
x