Informacje ogólne:

Identyfikator 
film_o_pankach
Typ materiału 
Etiuda dokumentalna
Rok produkcji 
1983
Długość materiału 
00:16:13
Nośnik wyjściowy 
taśma 16mm
Kolor 
barwny
Dźwięk 
udźwiękowiony
Uwagi 

Prawa autorskie:

Właściciele:
PWSFTviT

Profil na Filmpolski.pl:

Film o pankach

Opisy:

Dokument dotyczący subkultury punkowej, która mimo represji władz rozwijała się w Polsce na początku lat osiemdziesiątych. Fragmenty koncertu zespołu Dezerter przeplatane są wypowiedziami młodych punkowców, uczestniczących w domowej imprezie.

Sekwencje:

Sekwencja 2 Zbliżenie: twarz wokalisty na scenie. Podnosi butelkę do ust. „Skandal” przy mikrofonie. Zespół Dezerter wykonuje utwór Poroniona generacja. Oddalenie. W kadrze widać dwóch śpiewających na scenie mężczyzn. Jeden z nich gra na gitarze – to Robert Matera. Za nimi widać perkusistę, Krzysztofa Grabowskiego. Słychać krzyki publiczności. W tle, na ścianie, wisi plakat z napisem: PUNK ROCK KONCERTY. Plan pełny: scena, na której widać cały zespół – cztery osoby (po prawej stronie – basista, Dariusz Stepnowski). Zbliżenie mężczyzny grającego na gitarze. Zespół zapowiada piosenkę Spytaj milicjanta. Basista dmie w gwizdek do mikrofonu. „Skandal” zaczyna śpiewać. Seria ujęć: członkowie zespołu na scenie. Publiczność bawiąca się pod sceną, ludzie tańczą pogo. Zbliżenie na twarz gitarzysty, potem ujęcie z wokalistą. Zbliżenie: zacieniona twarz mężczyzny w okularach, przysłuchuje się koncertowi, pali papierosa. Ludzie tańczący pod sceną pogo. Półzbliżenie: twarz wokalisty. Ludzie w tłumie. Wokalista zapowiada piosenkę Burdel. Plan amerykański: widać na scenie cały zespół. Publiczność. Zbliżenie na twarz gitarzysty (widać pot), od razu też oddalenie. Panorama w lewo, na wokalistę. Kamera – w planie średnim – rejestruje kolejnych członków zespołu (chwilami widać na drugim planie perkusistę). Zbliżenie: młody słuchacz koncertu. Ludzie tańczący pogo. Półzbliżenie, z profilu: twarz gitarzysty. Plan średni: słuchający mężczyzna, w czerwonym świetle. Gitarzysta na scenie (kamera koncentruje się na instrumencie). Dwie osoby słuchają koncertu. Zespół na scenie.
Sekwencja 3 Wokalista zespołu Dezerter, „Skandal”, na imprezie w mieszkaniu. Gwiżdże przez rurkę. Niektórzy się śmieją, innym to przeszkadza. Ktoś rzuca: „on nie umie grać, on tylko udaje”. Inny pokój tego samego mieszkania. Dwóch punków siedzi przy niskiej komodzie, widać butelki z piwem. Podchodzi do nich trzeci chłopak, podaje kostki cukru. Słychać rozmowy. Ktoś rozdziera plastikową torbę, którą młoda dziewczyna ma na głowie. Pomaga jej chłopak, mówiąc: „Żyje? Żyje”. Inny chłopak zwraca się w stronę kamery słowami: „telewizorku malutki”. Jego kolega rzuca w stronę kamery maskotkę. Kamera nadal przypatruje się uczestnikom imprezy. Jeden z jej uczestników proponuje, by operator obrócił kamerę do góry nogami. Kamera powoli obraca się. Zbliżenie na twarz innego uczestnika spotkania. Dwóch punków siedzi na kanapie i zasłania twarz dłońmi. W lekko przekrzywionym kadrze widać uczestników imprezy. Jeden z nich – Krzysztof „Zygzak” Chojnacki – pluje w stronę kamerzysty. Pluje ponownie. Pluje też „Skandal”. Na obiektywie widać ślady śliny. Trzech punków w innym pokoju. Jeden z nich sugeruje, że realizatorzy filmu śmieją się z nich i zauważa, że występuje przed „idiotyczną maszyną”. Plan amerykański: mężczyzna sika w łazience. Ktoś nuci Mazurka Dąbrowskiego, którego melodia miesza się z dźwiękami piosenki Hitsville U.K. zespołu The Clash. W pokoju bawią się uczestnicy imprezy. Off: zaczyna rozbrzmiewać piosenka Brygady Kryzys Nie daj się ogłupić. Kuchnia. „Zygzak” wstaje od stołu, robi głupie miny do kamery. Kamera obraca się i podąża za nim. Chłopak zatrzymuje się w drzwiach i rozmawia z kimś. Dziewczyna podryguje w rytm muzyki. Gdy zauważa kamerę, speszona opuszcza pomieszczenie. Robert Matera w milczeniu je kanapkę. Off: ciąg dalszy piosenki Nie daj się ogłupić. Mężczyzna pokazuje do kamery rysunek (to czyjaś karykatura). Off: muzyka (c.d. piosenki Nie daj się ogłupić) staje się głośniejsza. Półzbliżenie: pochylony w milczeniu Robert Matera. Kolejne ujęcie: Matera w planie pełnym, siedzi w milczeniu na krześle, ramiona oparte na kolanach. Off: ciąg dalszy piosenki Nie daj się ogłupić.
Sekwencja 5 Widok z okna w bloku. Oddalenie. Off: zaczyna rozbrzmiewać utwór zespołu Kraftwerk Das Model. Pokój w mieszkaniu. Seria ujęć: uczestnicy spotkania. Rysunek na ścianie: postać z wampirzymi kłami. Młodzi punkowcy (m.in. „Skandal”) robią głupie miny do kamery. Jedna z osób ma na głowie klatkę dla ptaków. Seria ujęć. Zbliżenie: rysunek na dykcie w drzwiach – człowiek z gitarą i napis „Fuck off”. Jeden z uczestników imprezy – widziany z profilu w planie średnim – siedzi na podłodze przy kaloryferze i pali papierosa. Kobieta siedząca na podłodze – widziana frontalnie w planie średnim – uśmiecha się speszona w stronę kamery. Słychać rozmowy w tle. Kobieta śmieje się i ukrywa twarz w dłoniach. „Skandal” i Mariusz Treliński siedzą na kanapie, ściana za nimi pokryta jest rysunkami. Rozmawiają. Treliński każe operatorowi skierować kamerę na Marka, siedzącego na ziemi, przy stoliku i meblościance. Marek stwierdza, że nie można zrobić filmu o tym, co się dzieje, bo brakuje taśmy i ludzie stają się „paranoikami”. Kamera powraca do obserwacji „Skandala” i Trelińskiego. Dyskutują na temat filmu. „Skandal” stwierdza, że przez brak dużej ilości taśmy nie da się pokazać autentycznego obrazu ich środowiska; pojawia się wątek filmów o stoczniowcach i hutnikach, którzy wszyscy mówią do kamery to samo, pomijając jednak prawdziwe bolączki ich życia. Treliński mówi „Skandalowi”, że może on szczerze powiedzieć prawdę do kamery. Ten jednak odpowiada, że woli powiedzieć coś bezpośrednio do człowieka, nie do kamery. Dodaje, że problem nie dotyczy ekipy realizującej ten film, „to już w samym założeniu jest niemożliwe”. Półzbliżenie: „Skandal” na tle pokrytej rysunkami ściany. Chłopak siedzący przy szafce wskazuje palcem napis na ścianie. Kamera obraca się w stronę rysunku na ścianie: jest to łysy mężczyzna, na koszuli ma plakietkę z napisem: „I’m the boss”.

Słowa kluczowe:

  • DEZERTER (ZESPÓŁ MUZYCZNY)

  • FILM DOKUMENTALNY

  • KONCERT

  • MUZYKA

  • PAŁAC KULTURY I NAUKI (WARSZAWA)

  • PRL

  • PUNK

  • SUBKULTURA

  • WARSZAWA (POLSKA)

  • ZESPÓŁ MUZYCZNY

Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję pliki cookies z tej strony
x